Hotel Homestay Jeju Island Korea - Dream & Green Pension |Honest Review|

P1100431
Assalamualaikum and Olla Everyone!
Sambung entri korea, kali ni illy nak share kitorang tidur kat mana. Mana tau korang ada plan nakgi jeju island ke kan, harap boleh la bantu tak banyak sikit. Pulau Jeju ni besar, lagi besar dari langkawi and pasal nak stay ni depends korang suka buat activity apa. Sebab ada yang suka duk bandar jer kalau nak yang camtu then boleh cari hotel dekat airport. Kitorang pula memang dah plan nak cari tempat tenang,duk kat bandar karang vibe dia sama jer cam kitorang kat rumah nak buat apa hahaha.. kami pilih duduk kat area Seogwipo. Dia dalam sejam naik bus dari airport. Kami pilih area ni sebab tempat yang kami nak pergi semua dekat-dekat sini. Ada taman, ada Jungmun Beach, ada banyak giler museum pastu paling penting ada yellow cafe. Museum k-pop pun taksampai 10minit jalan kaki dari hotel. Pastu tempat nak belibarang basah tak jauh and ada market jungmun tempat local dia beli barang dapur.
Kami pilih stay di Green and Dream Pension House. Alamat dia di 65, Cheonjeyeon-ro, Jungmun Beach, 63534 Seogwipo, South Korea. Masa kami pergi tu rate untuk seminggu tukar duit malaysia dalam RM900 boleh la dah murah sangat tu kalau bandingkan apa kemudahan. Tips kalau nak cari hotel kalau boleh cari yang dekat station bus kalau nak guna publictransport. Kat sini public transport tip top. Hotel yang kami stay ni turun jer depan hotel memang bus stop.
image
Kalau nak lagi murah ni click link booking.com  illy bagi ni untuk dapat 10% total bill. Kalau korang bayar rm900 dah boleh jimat rm90 banyak tu boleh buat beli kimchii hahaha.. Pakai tau link tu, jujur cakap memang illy dapat commision sikit kalau korang pakai link tu. Win win lah… korang dapat 10%, illy pun share comission sikit. Ni salah satu cara blogger cari duit. Penat kot menulis, kalau korang pakai link tu boleh la illy pakai duit tu beli diaper anak – anak. Terima kasih in advance!
P1100441
Ni kitorang ambik bilik double room. Ada 4 jenis kat sini, ada yang ada dua bilik, adayang family room sampai muat 14 orang pun ada. Dah pergi berdua ambik double room paling murah sudeyhhh. Janji selesa. Illy compare dah harga hotel yang dekat ada jer lagi murah tapi takdatempat masak pastu bilik sempit karang. Kita nak pergi tempat payah cari makanan halal kalau boleh biar luas sikit nakmasak pun asap tak stuck satu bilik. Mula tu cari juga mana lah dia punya almari ni.Then rupanya, tempat sangkut ni jer hahahaha
P1100442
Lagi best bilik ni dia punya beranda tu besar, malam nak lepak hirup udara segar best. Lagi pula depan hotel ni takda bangunan tinggi jadi view tu luas cantik sangat. Untuk harga tak sampai rm200 satu malam memang berbaloi view dia. Kalau boleh request higher floor. Lagi tinggi bilik lagi cantik view. Kalau duk area bandar view nampak bangunan jer la.. kalau duk kat sini dapat view nature.
P1100449
P1100457
Kitorang pergi musim summer,dia ada sediakan ubat nyamuk sekali hahaha.. kalau winter takda la kot sangat nyamuk. Towel dia comel jer, kalau tutup atas nampak bawah LOL. Pastu ada hair dryer okay la comel.
P1100445
Dapur dia. Lengkap. Tu jer illy nak cakap. Memang antara main factors kami pilih tempat ni. Even billik paling kecik pun dia punya dapur lengkap. Nak tahu apa makanan halal kami kat sana boleh check out previous post illy. for those yang was – was boleh bawa sabun tanah liat, ada jual dah sekarang mud soap untuk halal travellers. Tak payah nak angkut kuali baru ke pisau baru ke. Sedup asap dia pun simple jer masuk sekali dalam cabinet so tak nampak tapi first class dia punya sedut.
P1100451
P1100452
Memang di sediakan periuk nasi sekali dengan perkakas basic. Puas hati la, nak masak apa pun boleh ikut kreativiti. Dulu kami rajin bawa mini steamer cooker, tapi cam terbatas lah juga, sebab nak mengoreng tak boleh. Kat sini dah lengkap segala apa pun ada.
P1100439
Kat Korea standard lah memang takda bagi kunci or hotel key memang kebanyakan hotel kat sini even airbnb memang pakai konsep pincode. Dia bagi code korang masuk then nanti dia auto tutup. Takda risau hilang kunci ke apa. Senang citer.
P1100460
Plug dia camni. Kalau nak beli universal plug kan mahal, boleh jer beli small extension yang bentuk camni. Tunjuk gambar  ni kat kedai letrik dia tahu la nak bagi korang yang mana. Pastu sambil tu bawa extension dari malaysia so nak charge phone ke camera ke sekali gus.
P1100437
Water heater dia macam kat Vietnam punya. Nampak classic jer tapi accurate dia punya suhu. Ada sekali tu illy lenguh muscle sebab hiking punya pasal memang spray air sejuk dia dah macam ais pun ada. Bathtub takda takpe la janji selesa bersih luas.
P1100461
Ni best. Dorang sediakan washing machine. YES!! Kami kalau tak bawa family memang jenis travel light. Tak bawa baju banyak sangat. Kalau bawa budak2 then baru lah beg cam nak pindah rumah hahaha.. Ada washing machine ni memang happy jimat duit dobi. Sabun basuh kain dan softener pun disediakan. Berbaloi tau tidur sini banyak jimat.
P1100462
Di main area ada juga microwave, tapi tak kan kita nak basuh plak microwave before pakai. Kalau makanan bekas tertutup then pakai jer la. Okay tu jer la nak share kali ni. Harap membantu. Nanti illy buat recap and share banyak lagi tips untuk ke Pulau Jeju.
Have fun planning korang punya holiday. Terima kasih sudi singgah blog illy. Till next blogpost, don’t forget to takwe it easy and smile!




__________________________________________________________________
Nak info lagi? Boleh beli Naracards, memang mudah untuk korang nak gi jalan ke Jeju. 
Baca info kat bawah ni k. Have fun!!


Korea Selatan merupakan salah sebuah negara yang semakin popular dalam Masyarakat Malaysia. Samaada menjadi destinasi pelancongan atau populariti Kpop yang semakin menular sehingga ke seluruh pelosok dunia. Ramai rakyat Malaysia mula mengunjungi Korea Selatan untuk mengenali dengan lebih dekat mengenai negara ini. Tambahan pula, syarikat penerbangan kos rendah pula menawarkan penerbangan secara terus ke Seoul, Busan dan pulau Jeju hampir setiap hari. Post kali ini saya ingin berkongsi kepada anda tentang tips melancong ke Korea Selatan dengan budget yang rendah tanpa menggunakan travel agen.

Pertama kali ke Korea dan pergi tanpa travel agen? dengar sekali macam susah kan. Tapi sebenarnya tak susah. Kenapa tak susah? Baca artikel ini sehingga habis dan anda akan tahu pergi ke Korea pertama kali tanpa guna travel agen adalah trip yang sangat menjimatkan, selamat, tak sesat dan sangat mudah! Saya akan ceritakan secara ringkas 5 perkara penting perlu anda hadapi untuk travel secara sendiri ke Korea secara jimat.

5 PERKARA PENTING UNTUK TRAVEL MUDAH

#1 Tiket Penerbangan

Air asia selalu buat promo, kalau dapat yang murah jangan tunggu lagi terus book dan rancang perjalanan. Atau gunakan skyscanner untuk dapatkan tiket flight murah.

#2 Penginapan

Jika pergi beramai-ramai, stay di guesthouse. Atau boleh sewa satu apartment lengkap dengan pelbagai kemudahan, menggunakan Airbnb. Jika Airbnb tak berjaya, gunakan Trivago untuk cari hotel yang murah sebagai alternatif.

#3 Pengangkutan

Nak jimat? pergi bertiga atau berempat. Kenapa? Sebab teksi di Korea boleh naik sehingga 4 orang. Jika nak ke destinasi yang dekat sahaja boleh jimat kerana kos teksi boleh dibahagikan. Boleh jadi ia lebih murah daripada naik subway yang perlu bayar setiap sorang satu tiket. Kebanyakan tempat boleh diakses menggunakan public transport di Korea. 

 #4 Makanan

Plan berapa hari nak ke Korea? agak-agak berapa banyak makanan yang diperlukan? Kumpulkan dalam 1 kotak bersaiz sederhana. Sumbat semua dalam tu kicap, rencah nasi goreng, ikan bilis yang dah siap goreng maggi dan lain-lain. Waktu ketibaan, declare kat diorang kata dalam kotak tu semuanya makanan. Jangan bawa sayur-sayuran dan buah-buahan ya. Korang sure akan kena tahan dengan kastam nanti!

#5 Pakaian

Berikut adalah anggaran musim-musim di Korea. Berpandukan musim ini anda akan tahu pakaian apa yang sesuai untuk dibawah ke sana

November ke February - musim sejuk
March ke May - musim bunga
June ke August - musim panas (sama macam malaysia)
September ke November - musim luruh

MASALAH YANG PERLU DIATASI

# Perancangan (planning)

Kalau travel sendiri tanpa travel agen, yang menentukan berjayanya trip tersebut atau tidak ialah sejauh mana tahap perancangan korang yang melibatkan beberapa perkara kat atas. Inilah sebenarnya yang paling tricky. Ramai orang jadi malas bila sampai bab ini. Lagi-lagi kalau pergi bertiga atau berempat. Masing-masing nak taichi siapa yang nak kena buat planning ni semua? 

Maklumlah, nak planning bukan mudah. Beli tiket flight murah time bila? planning. Nak tinggal kat mana yang murah? dekat ke dengan subway? planning. Nak pergi dari Airport ke Seoul station macamana yang paling mudah dan murah? planning. Kalau hari ini tak sempat nak masak nak makan restoran mana? planning. Semua ini kena plan betul-betul supaya perfect, barulah rasa puas dan percutian berbaloi. 

Semuanya melibatkan planning.

Planning adalah masalah utama bagi traveler. Kenapa ia jadi satu masalah dan beban? sebab yang akan buat planning ni sebahagiannya ada yang bekerja dan sibuk dengan tugasan harian. Ada yang student pula, tak cukup masa kerana sibuk dengan assignment. Jadi bagaimana penyelesaiannya?

# Itinerary

Sebelum sampai ke Korea, anda perlu ada itinerary. Itinerary ini adalah panduan tentang destinasi mana yang nak kena pergi pada hari 1, 2, 3 dan seterusnya. Susunan itinerary sangat penting. Jika tak susun betul akan terjadi 2 kemungkinan. Pertama, anda akan sesat. Kedua, anda akan membazir masa untuk perjalanan sahaja. Susunan itinerary ini kena teratur. Contohnya, susun perjalanan hanya menggunakan satu jenis train sahaja tanpa perlu transit. Atau perjalanan dari utara ke selatan atau timur ke barat, satu hala dan sebagainya. 

Tetapi yang menjadi masalah adalah anda pertama kali nak ke Korea? Bagaimana nak susun itinerary yang bagus dan bijak tanpa meluangkan masa yang lama? 

Antara cara yg mudah ialah refer itinerary atau pengalaman orang yang pernah pergi ke Korea. Selalunya mereka tidak kedekut untuk berkongsi. Atau boleh refer blog seperti blog jimatmelancong.com. Ada pelbagai sumber sebenarnya untuk dapat info-info ini. Namun berbalik semula kepada masa, mungkin ada yang sibuk dan ada yang malas untuk buat semua ni. Akhirnya, follow sahajalah itinerary orang lain yang sedia ada. Jadi bagaimanakah cara penyelesaiannya?

PENYELESAIAN MUDAH

Oleh itu sebagai memudahkan perancangan anda sebelum dan ketika perjalanan anda ke Korea, kami telah menghabiskan banyak masa untuk menghasilkan sebuah kad panduan yang diberi nama Naracards Korea Travel Guide. (website utama www.naracards.com)

Apa dia Naracards ni?

Naracards adalah kad panduan melancong ke Korea yang mana setiap kad terdapat informasi mengenai destinasi pelancongan popular dalam bahasa Korea dan bahasa inggeris. 

Informasi yang terdapat pada setiap kad termasuk nama destinasi, alamat, nombor telefon, pnduan kemudahan awam, maps untuk bantuan arah perjalanan dan juga gambar destinasi sebagai rujukan

Naracard sangat sesuai untuk sesiapa sahaja yang pertama kali ingin bercuti ke negara tersebut dan ingin travel secara sendiri tanpa menggunakan khidmat travel agen.

Naracards boleh digunakan untuk teksi, pengangkutan awam (subway,train,bas) dan juga pemanduan kereta sewa.

Terdapat sekitar 30 ke 40 destinasi (berbeza mengikut keluaran) dalam 1 kotak. Sebagai contoh, Naracards Seoul ada 34 destinasi manakala Naracards Busan pula ada 30 destinasi  dan Naracards Jeju ada 44 destinasi yang boleh dipilih untuk disusun dalam perancangan itinerary.

Setiap Kad ini sangat kecil, mudah dibawa dan disimpan dalam dompet, berkualiti tinggi, membantu perjalanan dan tidak memeningkan anda untuk membuat keputusan destinasi mana yang perlu dipilih. 

CARA MENGGUNAKAN NARACARDS

Langkah-langkah yang perlu anda lakukan.

1. Download Apps code scanner seperti dibawah

Apple: https://itunes.apple.com/my/app/qr-code-reader-by-scan/id698925807?mt=8

Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mobile.qrcodereader

2. Lihat contoh salah satu Naracards Seoul Travel guide dibawah iaitu "Cheonggye Plaza"



# TRAVEL MENGGUNAKAN TEKSI

Nama destinasi dalam bahasa korea pada kad ini boleh dijadikan panduan kepada pemandu teksi Korea. Alamat dalam bahasa Korea boleh dijadikan rujukan seterusnya jika pemandu tidak pasti. Jika kedua-dua maklumat ini gagal

# TRAVEL MENGGUNAKAN SUBWAY

Refer bahagian bawah sekali kad. Untuk sampai ke destinasi, gunakan subway line 5, berhenti di station 'Gwanghwamun' dan keluar di exit 5.

Setelah sampai ke tempat tersebut tetapi tak pasti di mana lokasi tersebut, jangan risau. Buka Apps QR scanner yg anda download tadi. Scan QR Code yang disediakan.

# TRAVEL MENGGUNAKAN KERETA SEWA

Hanya scan QR code yang disediakan di setiap kad, phone akan disambungkan ke Google Maps. Hanya tekan 'direction' sahaja dan anda akan dibawah terus ke destinasi dengan tepat. Aplikasi ini memerlukan sambungan internet.

Naracards menyediakan informasi penting sahaja dalam setiap kad. Semua informasi menjadikan perjalanan anda fleksibel. Anda boleh memilih samaada nak guna teksi sahaja, atau menggunakan subway, atau memandu kereta sewa di Korea. Fleksibiliti ini penting supaya perjalanan anda di Korea menjadi lebih menarik.

Kesimpulannya, anda dah bersedia untuk travel sendiri ke Korea? Berikut adalah step yang anda perlu lakukan;

* Booking tiket flight murah dengan Airasia
* Booking penginapan yang murah di Airbnb
* Travel dengan menggunakn Naracards Travel guide. 




Untuk maklumat lanjut mengenai Naracards, click sini 






Comments

Popular Posts